Kisah Keluarga Miskin

Day 2,267, 19:29 Published in Malaysia Malaysia by Leo Syahmessi

Di sebuah kampung yg sunyi..Terdapat sebuah keluarga yg miskin dan membina pondok di kawasan rumah adik beradiknya yg kaya..Mereka menanam ubi kayu dan sayur-sayuran sebagai sumber makanan harian..Suatu hari si anak kecil berkata kepada ibunya..

Anak : Mak..saya bosan suda tiap-tiap hari makan uuuubi saja..saya teringin mau makan nasi...boleh ka mak??
(Dengan muka yg sedih,maknya pun berkata)
Mak : Nda pa la nak.. Lepas habis jual sayur esok,mak belikan
beras ya..
Anak : Tapi mak..saya mau makan hari ni juga..
Mak : Emm..Macam ni la nak..Ko pigi rumah pakcik ko di sebelah tu..Bagitau pakcik kamu, mau minta pinjam sekampit beras..Nanti esok dapat duit,mak bayar balik ya..
Anak : Yeayyy!!saya pigi dulu ya mak..

Dengan gembiranya si anak pun berlari ke rumah jiran mereka..Setibanya di rumah jirannya,dia mendapati pintu rumah bertutup..Pintu diketuk tetapi tiada seorang pun membuka pintu..Dia pun kembali ke rumahnya dengan perasaan sedih lalu berkata kepada emaknya..

Anak : Mak..Tiada orang pun di sana tu..Saya ketuk2 tidak kena buka...
Mak : Aikk...Ada diorang sana tadi tu..Si angkol sama anty ko saya nampak cuci kereta lagi..Baru saja tadi..Cuba ko pigi tengok lagi sekali..Ko masuk ja pintu tengok
dorang..Manatau dorang ada di dalam..

Si anak pun kembali semula ke rumah pakciknya lalu membuka pintu dan memerhati sekeliling namun tidak melihat sesiapa di dalam..Dia memberanikan diri untuk masuk dan memerhatikan keadaan sekitar..Kemudian dia ternampak sebuah bilik yg pintunya tidak
tertutup rapat..Dia pun berjalan ke arah bilik itu dan senyap-senyap melihat ke dalam bilik..Dia berasa sungguh aneh dan hairan lalu balik semula ke rumahnya..Dia terus berjumpa dengan emaknya lalu berkata..

Anak : Mak..Saya rasa bagus lagi kita ni..Miskin2 kita pun,dapat juga makan ubi..
Mak : Aik...Kenapa kau cakap macam tu nak? (Ujar emaknya kehairanan)
Anak : Diorang pun kehabisan makanan..Mungkin tu mak..Tadi saya masuk rumah dorang teda orang..Sekali saya pigi tengok di bilik..Tekajut
saya mak..Saya nampak si anty sedang makan lelew si angkol suda..
Mak : #%&@! (lalu pengsan)

Tammat



p/s : Mohon kanak-kanak yang membaca mendapat bimbingan dari ibu bapa..Kisah ini tiada kena-mengena dengan yang hidup atau sedang eDead macam pengarang..Cuma mahu memeriahkan industri media kita yang agak malap..Maaf jika ada kesalahan tatabahasa atau ejaan(memang sengaja dibiarkan 😛)