НЕМАЊИЋИ: Прва епизода - КОМЕНТАР (ФОТО и ВИДЕО)
Bodrexin Syrup
Поздрав свима! Срећна вам Нова година!
Да пређем на ствар. Постигао сам синоћ, као и многи од вас, да погледам премијерну епизоду бомбастично најављиване серије посвећене најмоћнијој српској династији из Средњег века.
Нажалост, нисам нимало одушевљен, иако сам се надао да РТС неће успети да све унакази.
Изложићу шта ја мислим о виђеном у првој од 15 епизода, а ви реците какво је ваше гледиште. Имајте у виду да сам историчар по образовању, па мене неке ствари можда више иритирају него лаике. Зато не бацајте камење на мене из цуга 🙂
.
ЗАМЕРКЕ:
1. ГЛУМЦИ: Не, не смета ми толико Нелевић као Немања, нити Дубравка као Ана, па ајде ни Мики Крстовић као Адам иако сам навикао да га гледам у страним нискобуџетним хорорима.
Сметају ми Тихомир и Манојло. Тихомир који изгледа као оматорела друкара из неке забити који је претходни део живота провео тако што је Озни дојављивао ко је био четник у рату, а ко је пријавио мање кукуруза него што је имао, да избегне експропријацију.
Рђаво је одабран и цар Манојло. У питању је био човек енергије, стаса и, ово је важно, веома тамне пути за једног белца. Млеци су га неко време исмевали због боје коже због чега им се он осветио побивши их много и запаливши њихову четврт у Цариграду. Ова одлика је важна јер је грешка у кастингу иста као кад би неко од 1.6м висине глумио цара Душана или кад би плавооки мекушац од модела са сајта Заре глумио Карађорђа.
2. КАРАКТЕР ОДРЕЂЕНИХ ЛИКОВА: Већ на старту, Михићево писање цара Манојла држи за лења човека коме дужности чине терет, а дремеж главну делатност. Иако се наводно много удубио у историјске изворе како би саставио сценарио, Михић је свесно изокренуо природу ПОСЛЕДЊЕГ ВЕЛИКОГ цара Ромеја, буквално последњег који је водио освајачке ратове, који је донекле подсећао на Јустинијана и Василија Другог Бугароубицу. Исти тај Манојло је нападао Угаре, нас, Селџуке, Јужну Италију, а помагао је и крсташке сукобе са Египћанима. Практично сви василевси у преостала три века Византије су се бранили и мучили.
Састанак цара са Завидиним синовима такође је смешно инсинуитиван. Док тројица старијих као епилептичари поскакују и падају ничице, будући родоначелних Немањића одбија да клекне што је само по себи било практично незамисливо, поготово имајући у виду да му је цар од раније био помагач. Не зато ''што му се Немања допао'' но јер је његова област била уз Моравску долину коју је Византија сматрала кључном за приступ северним поседима око Београда и за одбрану од Угара.
Немања је екстремно братољубив и не верује да ће га браћа напасти иако је почео да диже цркву без формалне дозволе од врховног господара, што се у Средњем веку обавезно поштовало. Пренебрегавање искања дозволе је био свестан пут у побуну. Ту је и његов средњи син који од малена показује да је златан, љуби га мајка (''Власт увек иде првом сину'', каже са 10 година помирљиво), насупрот у назнакама злом Вукану који прозива тек усвојену Рашку. Све је ово некако писано са накнадном памећу и апологетски. Чини се као да је сценариста црквено лице из Средњег века.
3. РЕДИТЕЉ: Човек који је створио ову сезону зове се Марко Маринковић. У питању је редитељ заслужан за серију ''Мој рођак са села'' која, на страну лик Дракчета, има премного мана. Мањак креативности се види што у свакој епизоди те серије има материјала за 15-20 минута, али је он упорно успевао да исти растегне на 55, што растегнутим кадрирањем природе, што успореним дијалозима глумаца и великим паузама.
Његова некреативност дошла је до изражаја и у првој епизоди Немањића, где је буквално у једном даху (тејку) покрио заточење и ослобођење Немањино, без осврта на друге актере и актове у земљи и ван ње. Недопустиво.
Као што је у ''Рођаку'' имао ту погрешну потребу за ликом који просипа накнадну памет и који се практично директно обраћа гледаоцу интерпретирајући серију, тада у форми Танасија Узуновића, тако и овде уместо кадрирања дешавања, Маринковић већину прелази причом Дубравке дечаку Стефану, или Немањићним навођењем нападнутих територија у току напада на Византију.
Та накнадна памет се овде појавила и у повику ''За крст часни'' који је ем коришћен против иновераца муслимана, док се овде бију браћа исте вере, ем је млађи два века (Сам поклич су у 19. веку записали Мажуранић и Његош у својим делима ''Смрт Смаил-аге Ченгића'' и ''Горски вијенац'', али га народ иначе доживљава примереним 14. веку и првим сукобима са Турцима). Нешто као кад бе Карађорђе док је узимао вођство у Орашцу рекао: ''Нико не сме да вас бије''.
Сцене борбе су јефтине, подсећају на Шотрин ''Бој на Косову'', али имају још једну, далеко већу ману. Невероватно је да су све генеричке и да није снимљен ниједан двобој са борцем који треба да добије симпатије гледаоца или пак недопадање. Таква врста пропуста је чудновато константна у нашим филмовима као да се не зна да је емотивни подстицај гледаоцу кључ у успеху филма.
Коначно, сетимо се оба трејлера за серију. Главни лик, Ћетковићев Стефан Немањић, није преозборио ниједну реч. Та чињеница је упозоравајуће депримирајућа, поготово након одгледане прве епизоде.
ШТА ЈЕ ДОБРО, тј. ТАЧНО:
Велику похвалу заслужује костимографија, иако је јефтина. Срби тог доба још увек нису ни близу ономе како ми замишљамо богате средњовековне властелине Немањића и њихове вазале. Први ковани новац творио је тек Радослав и то од бакра, да би напредак уследио под Урошем захваљујући прсту судбине: немачки Саси су побегли од Монгола који су опустошили Угарску Трансилванију, дошли код нас и унапредили копање у Брскову, Трепчи, касније Новом Брду. Тек негде с крајем његове владе, а особито за Милутинове, на српском двору је злато, порфира, слике, злато, брокат, драго камење.
ОПРАВДАЊА или ЗАШТО ЈЕ СЕРИЈА ЛОША:
1. Паре: Маринковић је, писало се, ''Рођака са села'' направио уз минимална средства и чини се да је то одлучило у његову корист. Беспарица је свеприсутна, али се онда није ни морало радити. Боље сачекати кад буде могућности него срамотити се. ЕДИТ: У ЈАВНОСТИ ЈЕ ОТКРИВЕНО ДА ЈЕ СЕРИЈА КОШТАЛА 3,2 МИЉЕ ЕВРЕ. Није то мало.
2. РТС, тј. Најбоље је државно: дати Јавном сервису да нешто уради, после свих Грехова рањених орлова њене мајке било је величанствено глупо, али у нашој земљи није ни могло другачије. Толики новац од претплате РТС не може да потроши на једног језикословца који би водитеље научио да правилно акцентују речи Александар, децембар, Југославија, па како ће онда да се усуде да ураде филм који не искаче из педесетогодишњих образаца понављаних до бесвести. Свет тренутно игра формацију 4-3-3 или 3-4-3, а ми ону чувену 3-5-2, тј. W-M из 1920-тих.
3. Геронтократија у телу и ставу: Наже животе и даље у овој земљи као таоци држе матори и њихови стармали послушници. Михић је доказан сценариста, али прегажен. Маринковић је у претходној серији показао да је одрастао поред баба и деда, а не људи средњег доба, и зато пати од бајићевски спорих кадрова са које покушава да одржи уз помоћ архетипскиог жреца што директно прича гледаоцу уместо да плете заплет и решава расплет.
4. У последњи час: Шотри је дато пар месеци да осмисли, одабере и комплетира Косовски бој, ради 600 година битке. Тако је и са осмовековним јубилејом формирања прве свесрпске краљевине. Уместо да серија буде спремна за етар још у пролеће ове године, она је тад тек снимана, а емитује се практично у следећој. Пропустили смо Његошев рођендан, Коштуничино бележење Прво српског устанка испало је фијаско, пропустили сто година Великог рата, вероватно ћемо и стотку Солунског фронта.
Једина два јубилеја која су достојно обележена у нашој кинематографији остају педесет година Церске битке и двеста година рођења Вука Караџића. Премало.
ШТА ВИ МИСЛИТЕ О ПРЕМИЈЕРИ? ПРЕТЕРУЈЕМ ЛИ?
За узвик:
НЕМАЊИЋИ: Прва епизода - КОМЕНТАР (ФОТО+ВИДЕО)
https://www.erepublik.com/en/article/-1344-2660596/1/20
ЛИНК ДО ПРВЕ ЕПИЗОДЕ СЕРИЈЕ НАЛАЗИ СЕ ОВДЕ.
Comments
mislio sam da si govedo
promenio sam misljenje 🙂
Бојим се да питам 🙂
sa vecinom recenog se slazem..
ali hajde da uzmemo u obzir da nasa sedma umetnost nikada nije radila ovako nesto, da im treba vremena da uce na greskama, da im treba vise sredstava..
na prvi utisak nisam odusevljen, ali sam sklon tome da seriji dam vremena da me odusevi.. ipak cekam Cetkovica, koji je, po mom skromnom misljenju, jedini nas glumac koji svojim umecem i pojavom moze da iznese uloge znacajnih srpskih istorijskih licnosti..
nemojmo srljati u kritike!
Prijem!
Vikinzi su me odusevili od prve epizode, iskreno.. zato malo strahujem za Nemanjice.. ali RTS ipak nije History channel.. 😃
Јој, не знам да ли треба више икоме да гледамо кроз прсте, био тај ико неки политичар који каже Ево, ја ћу боље неко сви досад, био то фудбалски селектор или режисер.
Чини ми се да је пројекат о Немањићима имао веће изгледе да је рађен у приватној продукцији, без икаквих државних интервенција.
Испратићу свих 15 епизода јер желим да видим шта ће то нове клинце да учи нашој историји, али ми се чини да је и даље далеко ефектније учило научно-образовни програм РТ Београд из осамдесетих.
a istorija je nesto sto puno volim, i ne zelim da ovoj seriji zatvorim vrata posle prve epizode.. 😃
videcemo na dalje sta ce biti, cekamo Vojina.. 😃
inace, videh negde najavu o snimanju filma o knezu Lazaru.. ali, trazi se pomoc gledalaca, i to finansijska.. da malo posaljemo novce.. pa valjda je normalno da se takav film proglasi za projekat od nacinalnog znacaja i da Ministarstvo obrazovanja i drzava finansiraju snimanje filma o tako vaznom coveku.. ista situacija i sa ovom serijom..
Да, Војин јесте благо нашег глумишта. Ми тренутно у тој генерацији зрелих глумаца немамо ниједног другог који својом физичком лепотом и квалитетом може да тумачи фаталне ликове епске прошлости, нити љубавнике Кларка Гејбла, на пример.
Имамо одличног Јездића, али он је више Карл Малден, имамо и маестралног Глоговца, али он је некако Орсон Велс.
Но ипак, ако је трејлер иоле индикативан, питање је колико ће Војин моћи насупрот ономе што су му наменили сценарио и режија.
Тај филм о Лазару је мастер пројекат једног Крушевљанина који студира у НС. Он је замолио Војина да помогне, као Крушевљанин. Тема јесте од националног значаја, али сам филм није априори. Ипак је то мастер рад историчара, а не студента режије.
Мислим да је у нашој кинематографији боље имати филмове који историјске ликове имају у споредним улогама. Тад је лакше њих одрадити историјски, док би се фикција прелила само на главне ликове. Нешто попут шведског филма о Арну.
Da je radjen u privatnoj produkciji imali bismo dramatursku slobodu kao u senke nad balkanom.
Mislim da drzava mora da ima kontrolu nad ovakvim projektima, da se strucni ljudi pitaju po pitanju istorijskih cinjenica, ali daleko od toga da je prva epizoda opravdala ocekivanja - naprotiv
Mislim, mozda i mi trazimo previse istorijske tacnosti, jer recimo ni Brave hart apsolutno nije istorijski tacan, narocito ako bismo gledali sitne detalje poput onoga napisanog u "karakter odredjenih likova", ali je postao prica koja nadahnjuje, pre svega Skote, a zatim i ceo svet.
Meni su definitivno najvise zasmetale bitke, koje su tako staticne i jednolicne - snazniji utisak na mene imao je boj na kosovu od ovoga. Zasmetalo mi je sto je Adam ovaj jednolicni ocajni glumac, izbegnuta je bitka u kojoj je srpska vojska bila porazena od Manojla. Takodje, glumci nisu mogli da bar malo savladaju jahanje, mislim da ni u jednoj sceni nisu bar u kasu, a kamoli galopu.
Što se tiče Hrabrog srca, pre nekoliko godina je neki Škot (mada mi se čini da se više smatrao Britancem) na IRCu pričao kako je njega kao Škota koji živi u Škotskoj, a pritom ga zanima i studirao je istoriju, maltene sramota tog filma jer je pun istorijski netačnih informacija.
Nabrojao je nekoliko njih, ne mogu da se setim sad, bilo je davno, ali mi je ostalo to u pamćenju, imao sam neki utisak da je nemoguće da postoji Škot koji ima makar promil negativnih osećanja prema filmu 😃
e to nisam znao za film o Lazaru..
a samo da dodam nesto u vezi filma o Arnu Magnusonu, ako na njega mislis.. film je katastrofalan.. knjiga Templar, delo Jana Gijua, koju sam procitao i koja mi postala omiljena je remek delo.. film koji je uradjen po njoj je krajnje los, gledao sam ga na silu.. tako da,i stranci umeju da omase.. 😃
Da, na Magnusona sam mislio. Jeste, knjiga je mnogo lepa za citanje al eto meni se i film dopao. Ima malo grublju estetiku, ipak nije Holivud no Svedjani 😃
ali su i oni propustili da naglase najvaznije delove knjige.. sve se desava brzo, pocetak price i susret sa Saladinom je stur u odnosu na knjigu, a ostalo sam i zaboravio.. 😃
ti si pa da sudis laik ili profesija>?
Фудбал се игра, као и филм због гледалаца, тако да је баш суд оних који гледају главни. Он и дефинише да ли нека серија, на пример, има будућност или се отказује после конкретне сезоне.
О ''Немањићима'' судим као историчар (мање) и као објективан гледалац који је испред својих очију имао стотине дела овог жанра, како домаћег, тако страног.
Serija i filmovi i muzika i sve ostalo se pravi za "običan narod" i laike koji su tu da ocene tu seriju koja je golo g....
ma druze vazno je da je napravljeno a sada kako to izgleda nije toliko bitno vazno je kakvu poruku nosi
Па баш је поента у томе да је битно како изгледа. Ако је битна само порука онда су могли да сниме било кога како чита текст из историјске читанке. А ово је ипак серија која треба да буде гледана и зато је важно КАКО је направљена. Бојим се да они о квалитету нису размишљали баш зато што је државни пројекат у питању и новац је био обезбеђен.
Mnogo nagli prelazi izmedju scena, previse patetike i neke bitne stvari nisu naglasene. Generalno je bilo tesko pohvatati sta, gde i kako.
Iskreno Dubravka mozda odgovara izgledom za ulogu Ane ali mi nacin govora ne odgovara.
Slazem se, ali uopste, kako mi znamo kako je govorila Ana!? Kako god je govorila, a verovatno nije ni priblizno nasem podneblju danas, najbolje je gramaticki najispravnije da govori, sto su i uradili. Malo da se udaljimo od parova, starleta, zadruga i ostalih soumena za ispiranje mozga.
Nemam ja nista protiv njenog nacina govora ali pola likova prica na jedan nacin, dok druga polovina prica ispeglano, a svi su iz "istih krajeva".
Pgledao tri scene sinoc odmah mi zalicilo na Boj na Kosovu i smucilo mi se
Pogledacu celu epizodu da proverim bas sasvim
Priliicno sam siguran da je sve kako si objasnio
Дијалози, ликови изговарају реченице као да су пећински људи који тек уче како да говоре...
Svaka ti ko Njegoševa
'после свих Грехова рањених орлова њене мајке' oplakah :'D
v back
Dobar tekst, serija deluje jeftino, istorijski aspekt skoro u potpunosti otpada, sve je konfuzno i nepovezano. Ide neki boj, nigde ni godine, ni mesta da pise, generalno nema obelezavanja lokacija, sto otezava istorijsko i vremensko pracenje dogadjaja. Scenario vrlo tanak, kao da je serija pravljena o nekim mitskim, a ne stvarnim ljudima i lokacijama. Pozadinska muzika kao da ne postoji. Od toliko najavljivanog ogromnog projekta, videh u nekoj bici 15 statista, sramota. Mislio sam da ce posle Senki na Balkanu i Ubica oca kod nas nastaviti sa modernom rezijom, brzim kadrovima, sto daje na dinamici, medjutim Nemanjici su ovako kakvi su blizi Radasinu i jeftinim i prostim Bajicevim ostvarenjima. Tako da je prikazano potpuno razocarenje. pljuc.
Можда смо добро и прошли, мога је Бјелогрлић да нам сними и своју верзију Немањића.
Јер:
http://www.nacionalist.rs/2017/12/17/bjelogrliceve-crvene-senke-nad-balkanom/
А остале историјске фалсификате у продукцији РТС, као што је рецимо Равна Гора - да и не помињем.
Брт мој, постоји разлика између филма са мисијом неговања домољубља и класичног играног филма.
Овај напад на Сенке је као кад би неко критиковао Банде Њујорка јер испада да је Њујорк у оно време био пун кољача, сецикеса, лопова, убијања и отимања и ничег лепог.
Наш проблем је што не можемо да прихватимо играни филм као такав ако му је радња смештена у прошлост. Превише смо у школама пре Другог рата учени да само ми преломили Велики рат, а још више после Другог да смо били нешто важни у Другом. А у ствари смо били споредна радна снага, као што су то биле колонијалне трупе Британије.
Сенке су одлична серија јер баш убадају у срж каријеса који је појео Краљевину. Знаш ли буразеру да су комунисти победили у свим већим градовима одмах након Првог рата, па и у Београду, а да су на националном нивоу били четврти? Зато је власт донела забрану њиховог рада да их спречи у успеху, после чега они убијају министра Драшковића а пробају и краља. Мислиш да је случајно толико народа гласало за непознату партију, злу и малициозну? Није јер је то било време корупције, наставак свега оног што су Обреновићи посејали и гајили, а што је окоровило под Карађорђевићима.
*
Мислим да ти поређење са филмом "Банде Њујорка" није одговарајуће. Јер у истом, иако му је радња смештена у време америчког грађанског рата не постоји фаворизовање "добрих и напредних" снага уније у односу на "зле и заостале" присталице сецесије. Дакле, кољачи, сецикесе, лопови, проститутке итд. нису политички обојени - него су једноставно то што јесу.
Што се тиче комуниста, не видим ништа лоше у томе што им је забрањен рад у Краљевини. Да је иста одлучност постојала у Немачкој у вези Хитлерове Социјалистичке Радничке Партије - овај свет би био поштеђен много зла, разарања, убијања. Само да подсетим - национал социјалисти су на власт у Немачкој дошли легално - јер су добили изборе. И шта из тога можемо да закључимо - вероватно само то да су њихова обећања и пропаганда били бољи у односу на немачке комунисте. А и то да је просечан бирач изузетно подложан манипулацијама. Чега смо сведоци и данас.
Колико су комунисти добра учинили за српски народ можемо да се подсетимо и овде:
http://www.vaseljenska.com/misljenja/sudbina-srba-je-odredjena-1928-godine-u-drezdenu/
а та политика се наставља и данас. Да си пажљиво прочитао чланак из првог коментара - било би ти јасно и зашто.
Осим тога то није једина критика серије "Сенке над Балканом":
https://rs.sputniknews.com/komentari/201710251113200004-senke-nad-balkanom/
Хитлер је дошао на власт не изборима, већ мандатом који му је поверио Хиндербург. Изборима је само ушао у парламент, али сам бе з тог мандата не би имао ни за шта.
Уосталом и боешвици су легално ушли у парламент, а зајахали су крахом владе Керенског.
Комунизам је донео много зла јер је идеологија у пракси упражњавана истим методама које су користила и претходна конзервативна друштва Метерхниха, Бизмарка, Романових, уз разлику да је комунизам имао план да сви имају, а реакционарне гарнитуре у поменутим царствима да имају само племство и висока трговачко-политиканства категорија.
Дрезден је дело Коминтерне но то уопште не значи да су комунисти прилазили КПЈ да би разбили Србе, већ да сви имају свој динар а да буду слободни тиранских велепоседника. Замисли, у Краљевини СХС си могао да убијеш човека ког затекнеш у башти, могао си да имаш надничаре којима обећаш хлеба за цео дан рада, а онда пред вече пустиш керове на њих и ни то им не даш.
Што се тиче Спутњика и сличних који ламентирају на Сенкама, могли би да мало кукају Америма који их скоро сваком филму ниподаштавају, али не. Пред њима ћуте, а нама паламуде.
Наша земља јесте била извозник опијума, и то чак 80 посто за потребе фабрика у Европи. Међутим, поред тога, наша земља се бавила и шверцом због чега су Амери редовно протествовали код нашег посланика у њиховој земљи, једно време претећи економским саннкцијама.
Као што је Краљевина извозила опијум, тако је и Тито с почетка извозио фалсификоване доларе, виски и кубанске цигаре. Замисли, исто то данас на црном тржишту ради и Северна Кореја.
Банде Њујорка су један пример. Амери имају мали милион филмова о мрачној страни свог друштва, па те режисере нико не напада.
Бјела је узео да ради серију о времену које је овде изидеализовано деведесетих кад се пљувало по комунизму и кад се мислило да контрирање Титовој заоставштини мора да буде праћено слепим величањем претходне епохе. Иако смо били толико трули да је једини лепак за ту гангрену био краљ Александар.
@Zmajeviti Апострофираш комунизам који је нанео много зла. А које то друштвено уређење није. Немој ми рећи да је данас под овим демократским глобалним комунизмом добро. Много је ту зла само су методе различите. Данас није морање да својим трупама уђеш у неку земљу и окупираш је. Србија је прави пример за то.
На Бјелогрлића не треба толико трошити речи. Добар занатлија и вешт да направи паре. Ако се не варам почео је са филмом "Лепо горе, лепа села". Који нонсенс! Тешко да би тај наслов могла да буде нека стилска фигура па да критичари објашњавају "шта је писац хтео да каже". Ма ништа, лепо му је звучало и сматрао је да ће тиме да привлачи публику. Филм није баш наклоњен Србима.
Касније се ухватио разраде Шотрине серије "Више од игре" из 1976. али сместио је на виши ниво, на ниво репрезентације у фудбалу, са добрим глумцима, камером, музиком. Док сам гледао филм Монтевидео имао сам често утисак "већ виђеног".
И на крају шта рећи о серији Сенке над Балканом. Врхунац његовог режисерског опуса у пљувању по Србима. Ту су Срби прљави, зли, крволочни, убице, жандари глупи ко нога од стола уз то и кукавице, жене курве. Али је мало и додао па је попљувао и Русе. Могуће да очекује да га Американци позову да у Холивуду снима филмове. Чињеница је да се после октобарске револуције многи Руси нашли уточиште у Србији. И оплеменили су ове просторе културом и знањем, архитекте, сликари, професори... Адвокат Анте Павелић испаде још и неки позитиван лик а чланови ВМРО некакви борци за слободу и велики јунаци који усред Београда праве ршум. И када се појави некаква замерка аутор има алиби. Каже да су то уметничке слободе. И дигресија када политичара, осведоченог лопова ухапсе он се јада да га политички прогањају.
Монтевидео јесте сладуњав филм, али је био пријатан оброк насупрот вечито гледаним црњацима госн Паскаљевића и мрачењима Горана Марковића, као и црним комедијама, којих је понестајало како смо се одмицали од колапса СФРЈ.
Ех, Више од игре је једна дивна серија, моја омиљена из периода социјалистичке Југославије.
Што се тиче Сенки, није Бјелогрлић попљувао Србе већ корупцију међу њима. Попљувао је скоројевиће који су се до моћи успели заједно са полтронским генералима преко грбаче оних који су четовали по Маћедонији и гинули под офанзивама Аустрије, Немчаке и Бугарске.
У Сенкама Драган критикује Мирића, Авакумовића, Живковића којима се је*е за Кројача, за ветерана који проси, за све оне који су све дали а ништа нису добили.
Ако човек не суди у афекту, видеће да је у ствари дао разлог зашто се део козака бави опијумом, али им је дао и искупљење на крају. Кројача и екипу је приказао као криминалце јер им ништа није ни остало и ништа друго нису ни могли. А кад су им је фабула дала шансу, они су опет постали Војина танад и патриоте.
И луди принц, тј. његове речи о Швабама, просто ова серија има патриотизма у себи, али не оног распојасаног и јефтиног, већ оног који куља испод површине, стишњен борбом за опстанак, али који је спреман да покуља ако отаџбина буде у опасности од душмана.
Павелић није оцрњен, али далеко да је похваљен. Он ће тек бити описан јер се он ширењем мржње бавио тек кад је побегао из земље. Дотад је био залагач за аутономију или отцепљење Хрватске што је само по себи легитимно. Као и жеља Македонаца да буду своји јер они и нису Срби. Илинденски устанак, Крушевска република, то нису били изрази српствовања веће покушаји за самосталношћу, иако су их Бугари притискали страшно.
Како си описао серију Сенке над Балканом је сјајно. Једини проблем је што је то идеализовано и није била Бјелогрлићева идеја. Могу да кажем да га површно и познајем и знам да је обична јајара и да су му само битни новци и у томе је вешт. Баш њега брига што ћу ја серију тумачити овако, ти онако, битно је да се таласа и ето пара. и негативна реклама је добра реклама. И заиста бих могао да потпишем све што си написао да верујем аутору. Али му не верујем , и признајем, имам према њему аверзију.
Поздрављам овакве текстове који изазивају дискусију и отвара разне теме.
Једна од њих су и Македонци. Бојим се ширења теме, али ова АВНОЈ-евска Македонија је Титова творевина. На тој територији, на територији Јужне Србије су живели Бугари, Срби, Арнаути, Грци, Цинцари, Јевреји, Цигани... На истој територији су рођени и цар Душан, Марко Краљевић и многи други виђени Срби. Македонска новоисторија каже да су сви они Македонци итд. итд. Узели су туђа знамења и сматрају да су потомци Александра Македонског. И то ће да прогута скоро сваки Македонац. Код нас је то сасвим другачије. Ако се на основу неких археолошких налаза или докумената пронађе нешто што се коси са званичном, наметнутом историјом, ту гракну сами Срби. Како је једном изјавио историчар, византолог, академик Радић: "Па нећу ваљда поново да учим историју". И онда Винчанско писмо не постоји и гомила сличних изјава...
Сценарио није Бјелогрлићев, његова је представа текста коју су радили Нишлија и Србин из Босне. Како то обично бива, национални сентимент је јак на периферијама док метропола увек трчи за потребом да буде космополитска, по цену да ћути о себи.
На знам да ли је јајара, али су Сенке итекако у очима родољуба опрале управо те сцене принца Ђорђа и њих тројице у кафани, док се сећају Воје.
Македонија јесте на неки начин дете Авноја, али богме и 1903. Јесу Срби били у Македонији, али никад у толиком броју.
Испрва разна словенска племена, вековима под Бугарима, нешто мало под нама, па онда под Турцима и Арнаутима. Да Аустрија направила Албанију, пола би постало Срби, пола Бугари. Да није било Другог рата, постали би искључиво Срби. А овако, под комунистима нису постали Срби, ал ни Бугари но своји, а тих независних клица је било и у 19. веку баш зато што нису билини под Софијом ни Београдом, а имали су неку своју трговачку класу, верски под директном грчком контролом.
Нећемо сад о Виначнском писму јер оно још увек није доказано као писмо, већ само скуп симбола коришћених на посудама као ознака произвођача и одређеним загробним порукама. Приде, то је један преиндоевропски народ са развијени матријархатом и као такав нема везе ни са Илирима, ни Трачанима, ни Германима, па ни Словенима, свима одреда патријархалним освајачима којима руководе богови муње и рата.
*
Ако у парламент можеш да уђеш само ако добијеш гласове на изборима - онда је и мандат за формирање владе добијен легално - захваљујући изборима. Дакле, успостављање диктатуре које је последица тога - ипак је резултат избора.
Што се тиче комунистичке идеје "да сви имају", она се нарочито показала током велике глади у СССР 1932-1933 када је десетак милиона људи својим животима платило идеју колективизације.
Слично је било у Кини између 1958 и 1962 - уз више о 10 милона умрлих од глади.
Колико ми је познато, комунистички функционери нису били међу жртвама - у обе поменуте државе. И каква је онда разлика између њих и племства у монархијама.
Иначе, што се тиче бољшевика, зар њима није активно помогла Немачка (са којом је "случајно" у то време Русија била у рату) да се организују и дођу на власт. Ако се не варам управо је немачки генералштаб организовао пребацивање Лењина и осталих "вођа" из западне Европе, иза линије фронта - у Русију. А с обзиром да су легендарни јуриш на Зимски дворац извели ослобођени немачки заробљеници пресвучени у руске униформе - о каквој "револуцији" ту можемо да говоримо ?
Кога занима више о поменутим догађајима:
http://www.youtube.com/watch?v=Cs7Nijtb17U
Извини, заборавио сам још нешто.
Да, слажем се са ставом о ''СКупљачима перја'', а ту бих додао и Кустуричине Роме који су заиста нека основна филмска асоцијација на нас, вар у Западној Европи.
Онај Бајићев јад о Косовским Србима је непријатан на толико нивоа.
А, што се тиче филма са патриотском мисијом о којој сам написао редак у претходном коментару, најскорије ремек-дело које ми долази на памет је ''Денкерк'' Кристофера Нолана. Необично, другачије, а опет изузетан омаж свом народу.
*
Ово је данас објављено и представља одличан додатак за нашу причу
http://www.youtube.com/watch?v=5hjHZTDCvOI
Da ti nisi neki kritičar 🙂
Analiticar da, kriticar ne 😃
Ovo je jedan od najboljih članaka koje sam za ovo kratko vreme pročitao, a tako ih je malo...
Poznajem istoriju solidno, ne kao ti, i slažem se sa celim člankom, evo čak sam dao i skroman endorse iako ni sam nemam nešto para.
svaka čast na dve stvari:
Znanju i percepciji (primećivanju).
malo sam se iznenadio kada je neko u epizodi rekao ,,bre", trebalo je reći: aloo bre, ipak je više fensi i dodaje mistiku predviđanja šta donosi budućnost
Nemanjići > bečka škola.
Sad sam gledao. Za sada bledo. Videcemo naredne epizode.
Mislim da ce da bude ok,ovo je kao uvod,nestrpljivo sam cekao i bas je za sada nekakko bzv
Nice
Dobra su ti zapazanja, ja bih dodao jos nekoliko stvari.
1. S obzirom na to da u istoriji Srbije i Jugoslavije nije snimljen film gde se pojavljuje bilo ko od Nemanjica, ova serija (ili film na istu temu) morala je biti nesto od drzavne vaznosti iza cega bi stale sve institucije ove nase Srbije. Bio je neki pokusaj, koliko sam cuo, tokom 90-ih da se u Rusiji snimi film o caru Dusanu, ali je finansijer (nas covek) preminuo tokom pocetnih snimanja.
2. Osnovna je greska je dati nekome da pise scenario i rezira, ko do sada nije prosao pored seta na kojem je snimano nesto na istorijsku temu, a kamoli Mihicu koji je radio populisticke (tzv. selj) serije i koji pri svemu tome ima bezmalo 80 godina.
3. Serija pokusava da, na neki nacin, bude odgovor na Hrvatske kraljeve, ali posto mi imamo mnogo raskosniji srednji vek nego komsije, neko je resio da celu istoriju Nemanjica ugura u 15 epizoda i pokaze "kako se vozi". Nazalost, Nemanjici ce ispasti gori od narecenih kraljeva, sa 50x vise spucanog novca.
4. Trebalo je uzeti jedan istorijski momenat i snimiti film koji bi se vrteo oko nosece price (npr. dolazak Dusana na vlast, od Velbuzda, preko zatocenistva Decanskog do krunisanja u Skoplju - od tih 15 godina bi mogao da se napravi blockbuster).
5. Beogradski (neo)govor sa sve recenicnim konstrukcijama starim nekoliko decenija cine seriju jadnijom nego sto jeste. Trebalo je da neko arhaizira scenario i izbaci anglicizme koji se tu i tamo provlace. Pritom, ne znam da je "Za krst casni i slobodu zlatnu" srednjovekovni izraz, odakle ti to? (izvor)
pozdrav
еј, писао сам у даху. да, За крст часни је изум 19. века, тј. Обреновића политике која је спремала јавност за рат са Турцима, па је издефинисала Косовски мит на начин на који га ми знамо. Ту сам хтео рећи да је то максима која се приписује Лазару, а овде је послата дубље у прошлост где јој просто није место јер би било бесмислено.
Da, i meni je u glavi da se vezuje za period nakon turske vladavine, a ne za srednji vek.
Mali je to tekst da bi stigao da pobrojiš sve , moram reći idiotluke, od toga "uhapsite ga", "juriš", " hoće da mi uvale princezu" itd, do prestonice Nemanjine (nisam znao da je živeo u etno selu), utvrđenog poput ljudi na pustom ostrvu i ako se zna kako su izgledale slovenske utvrde (sa koljem, šancem, bedemom i drvenim zidom) ma sve u svemu okupila se bagra da nas ismejava !
Има фалинки, али неке ствари су на месту.
Ми ни у позном средњем веку нисмо имали камене дворове, све до времена Лазара. У раном Дарк ејџу камени дворци нису били одлика Европе уопште па ни нас (прво систематско окамењивање је уследило након што је Виљем Освајач заузео Енглеску и извршио попис Књигом судњег дана: хтео је да спречи да неко олако заузме Острво као што је он, а то је касни 11. век). Касније, Србији камени дворови нису требали јер се стално ширила. Тек са опасношћу од Турака, кад Србија прелази у дефанзиву, настају први камени дворови: Лазарев, Стефанов, Ђурђев. И Душанови су били дрвени, Кантакузин на пример о њима пише.
Иначе, од свих Словена, први су утврде правили Западни јер су то видели од Франака који су их нападали. Источни су отишли ка примитивнијим Карелима, Мордвинима, Чудима, а ми на југ где смо ми били нападачи, а не нападани.