Ambient on/off

Sign up

 

Continue

Continue By creating an account you agree to the Terms of Service & Privacy Policy

Mana invizibila

Day 1,838, 04:30 Published in Romania Argentina by Adiemus

Buna regaseala si la multi ani!

Context: articolul Propunere de lege... in sfarsit! si legea aferenta

Liberalii clasici, mai nou neoclasicii si contemporan libertarienii, ne spun ca guvernul ar trebui doar sa ne protejeze (vezi armata si politia) si ca in rest ar fi cazul sa ne lase in pace sa concuram pe o piata a economiei libere. Un stat mai mult decat minimal (cel care se ocupa doar de siguranta individului) conduce pe cale de consecinta absoluta la violarea drepturilor cetatenilor, crede Robert Nozick.

Legea de scadere a limitei artificiale a salariului minim este o decizie ce merge in directia acestui liberalism radical, iar in contextul actual al economiei romanesti sunt si eu de acord cu ea si am votat-o alaturi de colegii mei liberali.

Dreptul proprietarilor de firme de a propune salarii in mod liber, libertatea pietei de a stabili un echilibru natural intre cererea si oferta de pe piata muncii, le consider un castig pentru noi, nu doar ideologic.

Desigur, sunt si cei care se tem ca odata liberalizata piata salariilor acestea vor scadea pana la un nivel la care cetatenii vor "muri de foame". Dar scaderea salariilor inseamna, in perspectiva si potentiala rentabilizare a firmelor de armament din Romania, ceea ce va conduce la decizia unora dintre patroni sa faca angajari masive. Asta insemna oferta mai mare de locuri de munca si cresterea valorii salariului, ca rezultat al concurentei intre angajatori. Poate si o crestere usoara la consumul de iron, iarasi o veste buna - pentru micii mineri de data asta, care nu sunt putini :)

Aveti incredere in mana invizibila ce functioneaza doar intr-o societate libera!



Ludwig von Mises:
"Drumul spre intelegerea liberalismului nu poate fi usurat pentru nimeni, fiindca important nu este ca oamenii sa se declare liberali, ci ca ei sa devina cu adevarat liberali, care gandesc si actioneaza ca atare."


 

Comments

cristi4seby
cristi4seby Day 1,838, 04:41

din partea mea un NU mare

Adiemus
Adiemus Day 1,838, 04:43

Rog argumente.

LaleauaNeagra
LaleauaNeagra Day 1,838, 04:44

cum ama scris si la articolul principal.........ne omorati pe noi astia mai mici.

Adiemus
Adiemus Day 1,838, 04:47

Aceasta este exprimarea unei temeri (ce se poate dovedi a fi sau nu justificata), dar nu este un argument.

Asadar, care crezi ca este mecanismul prin care aceasta lege mica si dragutza va deveni un criminal in masa? :)

Alegretto
Alegretto Day 1,838, 04:50

Un DA si mai mare decat nu-ul lui cristi4seby.

Piata libera functioneaza ca o magie pentru unii dintre noi, poate chiar o sa avem surpriza si bucuria sa vedem peste ceva vreme salariile crescand, odata cu cresterea atractivitatii pietei de munca :)

LaleauaNeagra
LaleauaNeagra Day 1,838, 04:51

iti zic eu care e mecanismul.
ba frate eu inteleg ca e criza da de la 20 la 2cc sau 5cc e diferenta.
pai noi si asa cersim non stop pai daca luam 2 cc ce facem?

Osama Bri Gadier
Osama Bri Gadier Day 1,838, 04:54

“A man who has both feet planted firmly in the air can be safely called a liberal as opposed to the conservative, who has both feet firmly planted in his mouth”

FrnM
FrnM Day 1,838, 05:09

@LaleauaNeagra: ceea ce faci acum se numeste tot cersetorie.

crom-vanadiu
crom-vanadiu Day 1,838, 05:12

cu atatea clone se face numai rau.

Adiemus
Adiemus Day 1,838, 05:15

Sa nu uitam ca aceasta limita minima a fost mostenita de pe vremea cand leul era de doua ori mai slab. Practic, injumatatirea valorii salariului minim (de la 20 la 10) este doar o indexare cu rata inflatiei Goldului.
Eu as fi mers si mai jos de 10, recunosc.

LaleauaNeagra
LaleauaNeagra Day 1,838, 05:18

FrnM
cersetorie se numeste daca iti zici punctul de vedere?
da probabil ai si u ceva firme si ce te-ai gandit? de ce sa mai dau salarii la oameni.nu?
mai bine e profitul mai mare:D

Prim Imperator
Prim Imperator Day 1,838, 05:26

@ Laleaua Neagra

Si eu am avut firma de arme, dar cand am vazut ca nu fac fata, am dizolvat-o si m-am concentrat pe bagat gold in trainig cat mai mult posibil. Astfel si goldul vine mai repede si pot relua productia de arme daca voi considera ca ma poate ajuta sa ma dezvlot.
Dar nu cer statului sau altor jucatori sa ma ajute pe mine. Piata trebuie sa se regleze singura. Cu cat e mai libera, cu atat e mai bine pentru ca lumea va cauta moduri de a se descurca

FrnM
FrnM Day 1,838, 06:13

@LaleauaNeagra: m-ai prins ...

adrian11
adrian11 Day 1,838, 06:21

Piata nu se poate si nu s-a putut niciodata regla singura, dovada si actuala criza financiara din Lume. Asta e dovedit, adica fara interventia statului, atat la nivel de reglementare cat si ca potential concurent pe piata, autoreglarea e imposibila si asta v-o poate zice un om avizat, nu un slab-pregatit asa ca mine. Liberalismul de care spui tu in articol, s-a dovedit a fi falimentar!

Adiemus
Adiemus Day 1,838, 06:40

@adrian11
Frumos coment si neasteptat!

Io credeam ca o sa vii si o sa spui ca mana invizibila este de fapt mana lui Lego care sta ascuns la panda si te fura cand nu esti atent :)

FrnM
FrnM Day 1,838, 06:41

@adrian11: Nouriel Roubini, tu esti ?

eTITUSS
eTITUSS Day 1,838, 06:59

Se pare ca totusi calea de mijloc este cea castigatoare . Struto-camila chinezeasca : politica comunista combinata cu o economie liberala .

adrian11
adrian11 Day 1,838, 07:14

Cred ca Adam Smith, Batista(am uitat foarte multe nume) si toti clasicii si neo-clasicii s-au inselat. Statul minimalist sau statul neimplicat atat ca si legiuitor in domeniul economic dar si un stat foarte neimplicat concurential in piata duce la esec, pentru ca nimic in lume nu e perfect si nu se poate merge pe premisa de perfectiune. Nu exista mecanism de autoreglare niciodata iar liberalismul cu adevarat modern, presupune implicarea statului, intr-un mod destul de agresiv!

adrian11
adrian11 Day 1,838, 07:17

P.S. Strutocamila comunista nu poate fi aplicata in alte tari, pentru ca la ei comunismul este mult mai mult decat un comunism conventional, singurul lui rol este de a tine in frau miliardele de locuitori chinezi, iar daca ar da drumul china la "democratie", s-ar alege cam ce s-a ales de romania... adica praful, independenta mai multor regiuni, scindarea tarii si in final falimentul. Nu-s de loc adeptul celui sistem, dar atat liberalismul clasic cat si strutocamila chinezeasca sunt varza!

adrian11
adrian11 Day 1,838, 07:19

P.s. Adiemus ar fi bine sa nu confunzi sau sa nu compari/asociezi LIBERALISMUL si LIBERTARIANISMUL, pentru ca sunt curente destul de diferite. Pot sa iti spun ca Legionarismul promoveaza LIBERTARIANISMUL, si legionarismul n-are nicio legatura cu LIBERALISMUL. Ar fi bine si frumos sa nu amestecam curentele astea in dezbatere, daca e vorba sa vorbim de anumite metode de corectare/autocorectare in economie.

Acornion
Acornion Day 1,838, 07:26

la ora actuala se cloceste un nou sistem social cu ce au dat mai bun cele doua sisteme depasite/desuete, capitalismul si socialismul. cum s-o numi... poate societate umanista. habar-n-am. contractul social este intre stat si societate. toti cetatenii aleg cativa care sa rezolve problemele majore ale societatii, avand niste parghii pe care nu le are fiecare cetatean. statul minimal/taxozaur este nascocirea unor corporatisti moderni care considera statele desuete (ii incurca in afaceri) si ....

Acornion
Acornion Day 1,838, 07:32

... le indatoreaza pentru a le desfiinta, proces cu origini de cca 200 ani. in visul lor ar fi cateva sute de mii de bancheri/superbogati/cetateni si restul maxim 2-3 mld sclavi indobitociti animalizati si manipulabili prin mijloace moderne. asta e globalizarea negativa/distructiva/oculta mondiala, etc. noi trebuie sa gasim calea vietii normale, pentru toate cele 7 mld de oameni cu drept de viata, sanatate, educatie si instructie in folosul Omenirii pamantene. cam asta e... Terra deocamdata. 07

adrian11
adrian11 Day 1,838, 07:33

Acornion, exista si azi un astfel de stat, care promoveaza "crestin democratia" sau un altfel de stat social/ist, in tarile Nordice(suedia norvegia).

Acornion
Acornion Day 1,838, 07:34

ps: prostia cu mana invizibila a lui Adam Smith parca, isi are originea in educatia mistica (religioasa) a economistilor acelor vremuri. nici un stat civilizat nu lasa economia de capul ei. s-a vazut in Ro ce se poate distruge astfel. economiile japoneza, americana, etc sunt hiperplanificate.

Adiemus
Adiemus Day 1,838, 08:39

Uuuuu, cati fani are John Rawls aici! :)

8-3=1
8-3=1 Day 1,838, 09:10

pt adrian11 & co: in "lumea reala" ce spui tu este perfect adevarat. mana invizibila exista doar intr-o lume care are niste repere morale. economia a colapsat nu neaparat din cauza liberalizarii, ci din cauza lacomiei. insa nu poti lasa economia libera atunci cand stii ca se ajunge la un colaps pe criterii de etica economica.

8-3=1
8-3=1 Day 1,838, 09:12

legat de eRep: as fi de acord cu articolul lui Adiemus (economia in eRep e mult mai simplista decat in viata reala, sistemul nu e atat de complex ca in viata reala, sunt doar putini parametri si variabile) insa ce te faci cu "botii" economici etc. pana si aici economia e distorsionata. mie oricum economia din eRep mi se pare suficient de liberalizata.

8-3=1
8-3=1 Day 1,838, 09:28

@Acornion: pe vremea nu Adam Smith nu era nici o prostie "mana invizibila" pentru ca pe vremea aia alta era economia- se sprijinea mult pe baze etice si pe principii desprinse din religie (cinste, profit proportional cu efortul, responsabilitatea samd). Azi castiga cel mai mult aia care nu risca nimic.

LaleauaNeagra
LaleauaNeagra Day 1,838, 10:18

prim imperator:
la voi piata libera inseamna sa fim sclavi?
sau numai pt voi e piata libera?

loordsteaua
loordsteaua Day 1,838, 10:43

@laleauaNeagra cine te opreste sa te duci sa muncesti in USA?si tu chiar crezi ca daca se pune un salariu minim de 5 ron in cateva ore se va ajunge la un salariu maxim de 6 ron sau cum?

Prim Imperator
Prim Imperator Day 1,838, 11:06

@laleauaNeagra

Piata libera inseamna ca patronii si muncitorii stabilesc salariul. Cat timp muncitorii accepta ce propun patronii, e problema muncitorilor ca salariul e mic. Patronii au si ei calculele lor. Daca muncitorilor nu le convin salariile, nu au decat sa nu accepte si patronii vor trebui sa le creasca. E foarte simplu

In plus, sclav sjungi numai daca te simti sclav :)

LaleauaNeagra
LaleauaNeagra Day 1,838, 11:35

prim imperator:
vezi ca te contrazici.
pai ce... toti patronii au venit cu aceasta lege?
si mai citeste in dex ce insemna sclavie.....habar nu ai.
auzi ajungi sclav doar daca vrei:))))))
esti destept nu am ce zice:))))

Prim Imperator
Prim Imperator Day 1,838, 12:50

Draga LaleaNeagra
Sa mergem pe firul propus de tine

SCLAVÍE, sclavii, s. f. Stare, condiție de sclav; sclavaj, robie. ♦ Fig. Stare de totală dependență politică, socială și economică în care este ținută o țară, o categorie socială, un individ

Din definitia asta eu inteleg ca tu muncesti si nu poti face nimic sa scapi de conditia asta.

Du-te in My places -> My job si sub numele angajatorului tau e un buton "Resign". Daca nu il poti folosi, atunci ai dreptate esti sclav/a.

Prim Imperator
Prim Imperator Day 1,838, 12:59

Daca il poti folosi, dar nu o faci inseamna ca te complaci in starea in care esti si TE SIMTI sclav.

Putina atentie la comentariile altora nu strica. Am spus "sclav ajungi numai daca te simti sclav", nu daca VREI.

A vrea si a simti sunt 2 lucruri diferite.

"A vrea" nu reprezinta efectul, ci dorinta, pe cand a "simti" reprezinta constientizarea starii in care te afli.

Unregistered Citizen
Unregistered Citizen Day 1,838, 13:27

Imi place articolul, dar iubesc comentariile.

istrici
istrici Day 1,838, 18:26

exact ca in RL si in eRep nu ne cunoastem lungul nasului. tara cu bonus de 20% vrea salarii de bonus 100%...

Mad Spider
Mad Spider Day 1,839, 01:25

LaleauaNeagra Day 1,838, 04:51
"iti zic eu care e mecanismul.
ba frate eu inteleg ca e criza da de la 20 la 2cc sau 5cc e diferenta.
pai noi si asa cersim non stop pai daca luam 2 cc ce facem?"

sa mor de nu esti culmea !!!
cine te obliga frate sa muncesti pe 2cc ?!? intelege si tu ca salariile alea de 1-2-5cc sunt pentru cei care vor in schimb produse ! ai fost in GN, ar trebui sa stii care e treaba cu salariul de 1cc (sau 5).

...

Mad Spider
Mad Spider Day 1,839, 01:29

...
ca sunt avantajati si aia de folosesc clone, asta e partea a doua. acum ce facem, ii omoram si pe aia care vor sa joace cinstit, ca sa nu-i favorizam pe clonagii ?!? clonagii oricum se descurca si vor gasi metode de profit si cu salariu 20cc.

si pana la urma, ca s-o dau si in latura cealalta, in alte tari (unde salariul este 1cc) clonagii prospera, iar noi romanii stam si ne uitam si plangem pe urma ca pierdem razboaie din cauza ca altii au mai multe clone decat noi.

Mad Spider
Mad Spider Day 1,839, 01:50

vad ca majoritatea isi sustin parerile pe baza unor teorii si metode functionale in RL. uitati insa un singur lucru (si cel mai important): modulul economic din eRep este diferit de cel din RL, chiar daca anumite principii sunt asemanatoare !!!
ar trebui sa va dea de gandit acest lucru. nu mai luati ca atare principiile formulate de x si y in RL, ci incercati sa le aplicati prin prisma modulului economic eRep. ; )

Vircati
Vircati Day 1,839, 03:38

O dezbatere pana la urma fara obiect in eRep... Nu se mai poate vorbi de piata si de reglare pe baza raportului cerere-oferta de destul e multa vreme deja in eRep. O piata si o economie functionale fac ca lucrurile sa depinda de decizii economice. Nu mai este cazul in eRep, toate modificarile din ultiml an si jumatate conducand la acelasi lucru: autarhie economica la nivel de individ.

Vircati
Vircati Day 1,839, 03:42

PS Acornion - ai dreptate, dar nu din cauza unei nefunctionalitati a mainii invizibile, ci din falsificarea acesteia, primii sustinatori fiind, vorba unui ganditor contemporan, tot mai numerosii "imbecili" care inteleg din ce in ce mai putin ce se inatampla in jurul lor. Ceilalti sunt doar cei ce profita de prostia tot mai accentuata... Nimic de reprosat lor in cele din urma!

Vircati
Vircati Day 1,839, 03:44

Iar Robert Nozick a scris putin utopic... A uitat ca cetateanul tinde sa devina doar spectator. In rest totul este ok... mai lipsesc doar cetatenii...

Alegretto
Alegretto Day 1,839, 03:58

Ador discutiile astea in jurul economiei. Eu sunt in eRepublik in primul rand datorita acestui modul. Ca l-a stricat Plato, nu-i nici o indoiala.
Am avut si eu parte, ca si militarii, politricienii sau ziaristii eRepublik, de dezamagiri. Cand am facut ceva cheag si unitati de productie, ma trezesc cu devalorizari masive venite de la Plato. Ca si altii, mi-a trecut sa mai acumulez doar intr-un singur modul. Dar economia de... este "prima iubire" :)

perihelio
perihelio Day 1,839, 04:11

E aberant sa dam vina pe Plato ca a stricat ceva. Mai degraba a demolat utopia imbogatirii rapide si a momit lacomia rechinilor.
Uitam ca socialul are un rol extrem de important in acest joc. Socialul influenteaza direct economicul din joc prin mobilizarea maselor ordonate si mentinerea unor reguli corecte.
Statele care lupta cu succes pentru expansiune isi permit materie prima ieftina, salarii mici, piata libera.

Darkslowstar
Darkslowstar Day 1,839, 04:15

LaleauaNeagra, ti-am spus si ieri, salariul e ajuta mult prea putin, nadejdea este in echipare de la unitate. Armele ti le va asigura unitatea, iar painea poti foarteusor sa ti-o asiguri si singur.

Cat de curand este posibil sa fim nevoiti sa scadem si mai mult salariul minim

perihelio
perihelio Day 1,839, 04:16

Statele conduse defectuos cu o piata deschisa au toate sansele sa ajunga o simpla piata de desfacere si nimic mai mult. Salarii mici si lipsa protectiei producatorilor interni ingenuncheaza economia cat ai zice rechin.

perihelio
perihelio Day 1,839, 04:23

Ma bucur totusi ca ati promovat legea asa in graba .....ca vad si eu care e trendul si poate reusim, noi cei mici la sfat si goi prin e-buzunare, sa alegem un CP cu un profil oarecum diferit decat cel sugerat: adica cu maini invizibile care iau dar nu prea dau:)

LaleauaNeagra
LaleauaNeagra Day 1,839, 04:37

bre cei care s-au luat de mine:)
voi nu intelegeti ceva.....de ce nu spuneti ca legea e data pt clonagii si gata
da lasati chestiile astea ca o faceti pt binele eRomaniei.

Dianutza
Dianutza Day 1,839, 04:38

Puteti sa faceti si un ron salariul minim, daca o sa-l faceti veti avea bani mai putini in visterie. Atat timp cat salariul este la momentul actual de 20 de ron si armele puse la vanzare sunt la un pret de toata kkoa, vor fi avantajati doar cei cu firme de q7 si cu cetatenii cu bonusuri full, gen China, Brazilia, Sua. Atat timp cat vin unii care vand cate 5000 de arme pe toate pietele, nu o sa aveti economie. Poti sa faci tu pretul cu 12 arme impotriva aluia care are 5000?

LaleauaNeagra
LaleauaNeagra Day 1,839, 04:48

din partea mea faceti salarul de 0.1 ron ca nu ma afecteazaa.
da nu e corect pt cei care vor sa joace jocu asta cinstit.

 
Post your comment

What is this?

You are reading an article written by a citizen of eRepublik, an immersive multiplayer strategy game based on real life countries. Create your own character and help your country achieve its glory while establishing yourself as a war hero, renowned publisher or finance guru.