SSCB'de ilkler/ Sosyalizm Okulu-1
subcommandante matanzas
Selam Yoldaslar,
Bugun soz verdigimiz ilk yazi geliyor. Mantikli tum elestiri ve sorulariniza cevap vermeye calisacagim. Dostca kalin.
1-Uzay alanindaki ilkler:
*Uzaya yollanan ilk uydu (Sputnik 1)
*Uzaya cikan ilk canli (Laika)
*Uzaya cikan ilk insan (Yuri Gagarin)
*Uzay yuruyusu gerceklestiren ilk insan (Alexei Leonov)
*Uzaya cikan ilk Kadin (Valentina Tereshkova)
*Uzaya yollanan ilk uzay istasyonu (Salyut 1)
2- Ilk kez gunluk 8 saatlik calisma hakki ( Bir ara 7 saate dusurulse de tekrardan 8 saatte karar kilinmistir)
(Belarus/Minsk'de bir traktor fabrikasinda calisan isciler)
3-Aile hekimligi uygulamasi ve koruyucu saglik hizmetleri alan ilk halk. (Bugun Kuba’nin dusuk butcesine ragmen saglik alaninda basarisi bu sistemin uygulanmasi sayesinde gerceklesmistir)
4-Engelliler icin karsiliksiz saglanan ilk motorlu engelsiz araba hizmeti. (SMZ cyclecar)
(S3D cyclecar)
5-Meslek ayırt etmeksizin herkesin 1 aylık izin hakkı.(her işçi yılda bir kez gitmek istediği tatil beldesi için müdürüne talep iletebiliyordu.)
(1961 Kirim Plaji)
(Pitsunda tatil bolgesi- Abhazya 1968 )
(Ludenya Plaji/Odessa 1980)
6- SSCB’de hiçbir işçi meslek gruplarının izni olmadıkça işten çıkarılamıyordu.
(Dondurma ikram edilen Sovyet iscileri Taganrog Combine Plant, 1980)
7-Ucretsiz barinma hakki: SSCB'de yaşayan her vatandaşa,1950'lerden sonra ücretsiz daire verilmekteydi. (Daire boyutlari, bekar/evli durumuna ve aile bireyi sayisina gore degisiyordu).
( 1979-SSCB )
8- Ilk liste disi oy verme hakki. (SSCB'de listedeki tum politik adaylari beğenmediğin zaman "diğer" kısmına oy atip, liste disi yapabiliyordun.)
9- SSCB'de doğan her çocuğa 3 yaşına kadar ücretsiz olarak süt veriliyordu.
(Sutlu dondurma yinen Sovyet cocuklari Haziran 1981/Moskova)
10- Her doğum yapan kadina üç yıl doğum izni veriliyordu. ilk yılında çalışma ücretini tam alan anne diğer yıllarda da sosyal yardımlardan yararlanabiliyordu.
11- SSCB vatandaşları dünyada ilk kez parasız olarak profesyonel sağlık hizmeti alan halktı. vatandaşlar istediği bir sağlık kuruluşuna sıra beklemeden ve ücret ödemeden gidip muayine olabiliyorlardı.
(Eye Microsurgery Institute, Moskova,SSCB 1986)
12-Universite mezunu her öğrenciye devlet tarafından iş bulma garantisi veriliyordu.
13- Sovyetler Birliği okul öncesi ve kreş eğitimini ücretsiz olarak sağlayan ilk ülkeydi.
14- Tüm vatandaşlar evlerinden işyerlerine ücretsiz ulaşım hakkına sahipti.
Comments
Süper makale. Devamını bekliyoruz kanki
Eyvallah pampa o/
Kaddafi'de hemen hemen bunları yapıyordu, o da mı sosyalistti acaba ? xD
Libya Arap Halk Sosyalist Cemahiriyesi. Yani evet sosyalist. Ancak Kaddafi Libyasi sosyalizmi kendine gore yorumlamis ve temek farklar iceriyordu. Daha detayli arastirmak isterseniz Kaddafi'nin Yesil kitabini okumanizi tavsiye ederim🙂
Teşekkür ederim, cevabını bildiğim bir soru sordum fark ettiysen. Demek istediğim sosyalizmin ne yazık ki çalışan hiç bir sistemi olmadı. Buna SSCB'de dahil.
Kaddafi'nin yikilisi, taban hareketi sonucu olmadigi icin bagdastiramadim. Neden calisan bir sistem olmadigini dusunuyorsunuz?
Kaddafi'nin yıkılışı (linç edilişi) öyle yada böyle taban hareketidir. Sonuçta toplumda ona karşı hareketlendirilen bir kesimin olmuştur. Sosylizm çalışmaz niye çalışmayacağını şu şekilde anlatayım. Dünya nüfuzu hızla büyüyor, büyüyen bu nüfusu kalkındırmak ve belli bir refahta yaşatmak için ekonomik büyüme şart. Ekonomik büyümeleri sağlamanın en önemli yöntemleri yatırımlar, verimli politik kararlardan öte rasyonel yatırımlar ( burada demek istiyorum ki herhangi bir devlete bağlı olmayan, özel işletmeler. Aksi durumda verimsiz değer üretmeyen tüketen sistemler oluşur)
Sosyalizm gibi sistemlerde girişimciliğe ihtiyaç yoktur. Çünkü bütün ihtiyaç silsilesi devlet tarafından sağlanır. ( girişimciliği devlet yapar gibi bir cevap verebilirsin, bununda işlememesinin sebebini yukarıda anlattım. ) Kısacası böyle. Çalışmaz işlemez, çalışmadı olmadı diyorum ama umarım bir gün çalışan bir sistem oluşturur birileri.
Oyle ve boyle arasindaki fark, sivas katliami ile gezi direnisi arasindaki fark kadardir. Bir tarihsel olayi baglamindan kopartip. Armut meyvedir, domates de meyvedir,demek ki domates=armuttur diyemeyiz.
Kaddafi'nin devrilisi ise bir halk hareketi degildir. Keza karsina aldigini homojen bir halk olmadigi gibi, savasa bizzat dahil olan uluslararasi isgalci mudahaleyi gormezden gelmek, ayni zamanda onlari aklamak, ozgurluk savascilarina destek olan ozgurluk yandaslari olarak gostermek demektir.
Sosyalist sistemlerin "girisimcilik" saglamadigi meselesi dogrudur. Cunku girisim ve buna bagli tuketim kapitalist sistemin mantigidir. Sosyalizm doganin, insan sosyal hayatinin, insan dogal gelisimine aykiri bir duzenin olusmasi pahasina tuketim ve girisimi destekleme kaygisi gutmez. Sosyalizm de girisimcilik degil, "yaraticilik" esastir. Halk yarari ve ihtiyaci dogrultusunda uretim onemlidir. Ornek vermek gerekirse: SSCB kapitalist bir ulkenin urettigi tum urunleri uretebilirdi. Gereksiz onlarca uretim de ortaya koyabilirdi. Tek yapmasi gereken dusuk arz yuksek ve ulasilamayan fiyat politikasini uygulamasiydi. Ancak sosyalizmde urun tum toplum tarafindan ulasilabilir oldugu zaman anlamlidir. Sosyalizm ben Ferrari uretiyorum ama ulkede sadece 5-10 kisi tuketebilir demez, diyemez.
Kaddafi ekonomik model olarak sosyalizmi örnek alıyordu. ideolojik olarak değil
Sosyalizm, Kapitalizm, bunlar zaten ekonomik modellerdir. Hayat ekonomiktir. İdeolojiler ekonomiktir. Ekonomik olmayan şeyler felsefiktir sadece. Haliyle Kaddafi sosyalizmi ekonomik model olarak aldıysa, o zaman Sosyalisttir. Sadece totaliter bir sosyalisttir o kadar.
Ideolojiler aslinda ekonomik degil sosyolojiktir. Ekonomi toplumun verdigi degerler butununun sonucunda olusur. Neyin meta olup neyin meta olarak kabul edilmeyecegini belirleyen sey sosyolojidir. Havanin bedava fakat suyun parali olmasi vb. gibi. Dogal olarak sosyolojik acidan Kaddafi, tuketim toplumundan uzaklasan ve emek eksenli bir dunya taahut etmiyordu. Bu acidan sosyalist degildir. Kullandigi sistem sosyalist sanayilesmeyi temel almistir. Bu onu sosyalist yapmaz.
Dikkat edersen bütün devrimlerin ana temelinde hep ekonomi vardır. Homo-sapiens sosyal bir hayvandır -doğru- ama bu sosyal hayvanın tek azgınlığı ekonomik refahıdır. Bu gün Komünist olanlara bak içlerinde hiç refah seviyesi yüksek birini bulamazsın. En azından ben tanımadım 🙂 Gençken komünisttik diyen çok duydum ama xD
Hiçbir sistem ve ideoloji mükemmel değildir. Çünkü insan mükemmel bir varlık değildir doğası gereği hırs ve arzularıyla doludur. Komünizm bu nedenle ütopya şeklinde değerlendirilir ve onu doğru biçimde uygulamak en zor iştir. Tüm bunların yerine ideolojileri karşılaştırdığında içlerinde en masum kalan komünizm oluyor. Sence daha insancıl bir alternatif var mı?
İnsancıl çok bayık bir kavram değil mi? Çünkü aslında biz doğada ki en vahşi yaratığız. Ben Realist biriyim, ütopya olan bir sistemi ve kurulamayacağını bildiğim, emin olduğum için desteklemem. Desteklersem hayalperest olurum. O yüzden çekiçle orakla işim olmadı şimdiye kadar 🙂. Komünist genel toplum refahı için en iyi seçenek mi diyorsak? Eğer Ortaçağda(mübalağa içerir) yaşamak istiyorsa idik, doğru derdim. Çünkü kapitalizmin hırs ve ödüllendirme sistemi olmasaydı bu gün özellikle Tıpta ve diğer yaşam dallarında bu kadar ileri gidemezdik. Uzaya gitmek, Marsa araç göndermeyi düşünemezdik bile.
Yanlış düşünüyorsun. Öncelikle insancıl kelimesinden kastımı anladığını düşünerek o konuyu geçiştiriyorum xd hırs rekabet ve arzuların teknolojik ilerlemenin koşulu olduğunu düşünmeni acayip saçma buldum yalnız bu konuda kesinlikle katılmıyorum. Komünizm halkımı doyurayım temel ihtiyaçlarını beleş karşılayımdan ibaret bir şey değildir. İlerlemek çağ atlamak hırsla değil eldeki kaynaklar ve imkanların kullanılabilirliği ile alakalı bir şey. Bunu hırsla ilişkilendirmen yanlış. Bireysel hırs başka toplum bilinci oluşturarak ilerlemeye ve dünyaya katkı sağlama odaklı hırs başka bir şeydir. Bende realist birisiyim zaten komünizmin ütopik biçimde hiçbir zaman uygulanamayacağını bende biliyorum ama en iyi şekilde uygulayabilmek sınırları zorlamak şu an ki vahşi kapitalizmden kat ve kat daha az acımasız olur her halde.
Bir patronunun komunist olmamasi kadar dogal ne var?Tam tersine refah duzeyi yuksek (ki buradaki kasitin 10 000-15 000 TL maas olmadigini varsayiyorum, oyle komunist olan cok kisi taniyorum cunku), uretim araclarina sahip biri komunist olursa orada bir yanlis vardir. Zaten sosyalizmin amaci uretim araclarinin kamulastirilmasidir.
Devrimlerin temeli ekonomiktir. Buraya katiliyorum. Zaten tarih sinif savaslarinin tarihidir derken de kasit buydu. Ancak senin yukarida bahsettigin ideolojilerse sayet. Ideolojiler ekonomik baglam cevcevesinde de gelisse sosyolojiktir. Oyle olmak zorundadir cunku insana dair cozumler sunar.
Ayrica sosyalizmde uzay teknolojisi ve tip gelismes tezinin herhangi bir dayanagi yok. Keza makalede uzay teknolojisinde SSCB'nin oncul teknolojik yatirim ve atilimlarini zaten paylastim. Istersen sosyalist ulkelerde saglik sistemi ile ilgili de bir cok done paylasanbilirim. Keza bugun bile ambargo altindaki Kuba, tum olanaksizliklara saglik sistemi ile adini en cok duyuran ulkelerden biridir.
Tabi anladım yav insancıldan kastını xD. Saçma bulduğun noktanın karşılığında söylediğin "İlerlemek çağ atlamak hırsla değil eldeki kaynaklar ve imkanların kullanılabilirliği ile alakalı bir şey." bu olguyu gerçekleştirmen için, etrafında ki insan tipinin normal standartın üstünde belli IQ seviyesini aşmış adamlar olmalı. Bunu küçük toplumlarda gerçekleştirirsin ki bence Finlandiya gibi kömün sayılabilecek kooperatif ekonomilerinde bu sistem hasbel kader çalışıyor. On milyonları aşan toplumlarda bu tarz eylemler düzenlemek imkansıza yakındır, totaliter veya monarşik olmadığı sürece. Ama şunu belirteyim ki tabi ki şu an ki VAHŞİ kapitalizmden daha iyi gözüküyor fakat kapitalizmin ilk ve doğru olduğunu noktasından baktığında ütopik olmaya devam ediyor. Sermaye sahipleri banka hesaplarında milyarlarca dolar tutmaları kapitalist ideolojinin -"...kâr eden sermaye sahibi, yatırım yapar." felsefesine uymadığından. Kapitalizm bu gün ki VAHŞi durumuna gelmiş.
@mantanass Hemen hemen aynı noktadayız, senden ayrıştığım yer şurası sadece. Evet uzay alanında sovyetler, amerikalılardan daha iyi işler yaptılar çünkü roket teknolojisini çok iyi becerdiler. Fakat burada unutulmamalı ki buraya harcadıkları kaynaklar, halkını sefalete sürükledi. Sovyetlerdeki askeri kabileyetteki üstünlük, halkın refahını görmezden gelecek şekildeydi. Ülkenin hemen hemen bütün varlıkları soğuk savaş zamanında askeri harcamalara gittiği için zaten sovyetler çöktü. Kısacası, sosyalist bir düzen sadece ve sadece rakibi yokken hayatta kalabilir. Sadece ihtiyaca yönelik girişimler ile biz hala çevirmeli telefonda devam ederdik gibi bir kuramda söylenebilir bence çok lâkayıt bulmazsan xD
Sefalet konusuna itirazim var. Hangi sefalet? Evin var. Isin var.Birikim yapiyorsan araban var( bekliyor olman hic bir seyi degistirmiyor 70'lerde kac mahallede araba vardi ki TR'de) var, saglik ve egitim ucretsiz.Cocugu birakabilecegin bir kres, sayisisiz spor ve muzik aktivitesi var. Hic eski SSCB vatandaslariyla konusma sansin oldu mu bilmiyorum ancak emin ol ki ben henuz bir kisiden bile boyle bir tanimlama yaptigini duymadim. Hala o zamanlari ozlemle anarlar. Burjuva deformasyonun yapildigi tum o meseleler Gorbacev capsizinin yaptigi uygulamalar sonucu 1988-1991 araliginda gerceklesen bir nevi kriz durumundan kaynakli durumlar.
Askeri sanayiye ayirdigimiz oran ise dogrudur. Yuksek bir orandi. Ancak buna zorlayan hep ABD oldu. Bu konuda ABD'nin hakkini vermek lazim. Yuksek silahlanma bir yipratma politikasiydi ve basarili da oldular. Silahlanma yarisinda baska ulkeleri somuren bir emperyal guc degilseniz ne yazik ki kendi kaynaklarinizi kullanmak zorundasiniz.Silahlanma savasi olmaksizin bir sosyalizm deneyimi 2-3 katini sunabilirdi. Ancak bu sansa sahip olamadik ne yazik ki.
Ihtiyaca yonelik yatirimlarla cevirmeli telefon mu kullanirdik bilmiyorum, guzel bir orneklem olmus. Ama oyle yada boyle teknoloji her zaman ileri gitmistir. Ama yavas ama hizli.
Ancak su an gittigimiz yerin bizi insanligin sonuna goturdugune dair bazi kuskularim var. Bu hizda bir tuketim ve gelisim hirsi, her zaman iyi de olmayabilir. Insanliga yardim eden teknoloji insanligin sonu da olabilir. Bu konuda bence onemli olan bize ne kadar yarar sagladigidir.
Comment deleted
Faşizme karşı bacak omuza
xd o da uyar.
sal bir şeyler yoldaş ne kadar pinti çıktın
500 nesne trooper7 adına başarıyla transfer edildi.
Fakiriz gardas 😁
Düştüm
Heyt. Post bıyıklı yoldaşım benim 😃
Katiller Laika'nın kanı yerde kalmayacak. Öcünü alacağız.
Kimden alacagiz 🙁
Kim onu öldürdüyse . Öldüyse mezarını uzaya yollayacağız ibret için mezarını uydu yapacağız.
Uzayda ilk öldürmeyi gerçekleştirenin sonunudünyanın bir çok yerinden teleskopla görünür hale getireceğiz.
o7
o/
Bana baston vermeyin baston üretmesini ögretin.
Ben kavız olunca baston üretiyorum sen de kaboz ol
Sonra da git baston fabrikasi kur, iscileri somur xd
Bu okula ihtiyacım olduğunu düşünüyorum , öğrenciyizzz o7
o/
o7
o/
Nedir bu rus hayranlığı arkadaş?
Rusyada bile sosyalizm yok artık 🙁
Rus hayranligimiz yok. Sosyalizm hayrinligimiz var 🙂
V... eline sağlık 😉
Tesekkurler 🙂