Ambijent uključi/isključi

Prijavi se

 

Nastavi

Nastavi Izradom računa pristaješ na Uvjete korištenja & Pravila o zaštiti privatnosti
Ponovno pošalji e-mail   |  Ne možeš pronaći e-mail? confirmation@erepublik.com

Resend the confirmation email to this address

Ponovno pošalji e-mail Ne možeš pronaći e-mail? confirmation@erepublik.com

Pisica Moldovenească

Dan 1,929, 13:20 od Lady Indra


Din partea amicului Maniu. Ca de obicei, o analiză realistă și chilibrată...


Cred că ar fi bine să rupem (rupeți) pisica.
Ce ține de RL e o treabă, ce ține de joc e cu totul alta.

RL
De sute de ani tendințele expansioniste ale Rusiei au țintit și Balcanii și, implicit, România. Asta se întâmpla încă și înainte de unirea principatelor.
Limba de cult a bisericii românești fiind slavona (descălecătorii Valahiei și ai Moldovei fiind slavi la origine, probabil că au agreat această situație și au preferat slavona latinei ce era limba oficială a Bisericii Catolice), cu scriere kirilică (tot nu stiu de ce nu-i zice metodică) OHRANA (serviciul secret țarist) aproape că a reușit să îi convingă pe români că și ei sunt pravoslavnici, drept credincioși, numai tipărind mii de calendare și icoane.

Sigur, în toată zona asta sud-est europeană erau numai 3 țări care îi încurcau pe ruși, România, Albania și Grecia, în rest asemănarea de limbă, cultură, etc. le dădea un mare avantaj în fața celorlalte puteri europene, în ce privește influența în această zonă.

Sigur, nici ceilalți nu stăteau impasibili la afinitățile acestei zone, mai ales că se puteau face bani frumoși și de aici. Doar nu credeți că Napoleon a vrut să cucerească Rusia numai de dragul unei plimbări?

Rudenia strânsă dintre Țarul Rusiei și Regele Romaniei (Carol I) a stopat pe viitor alte planuri de preluare directă și a dus chiar la un război între ruși și turci, din care România a ieșit independentă.

În fine, numirea unui neamț ca rege în România, a dat apă la moară Kaiserului Prusiei, care își imagina deja un regat Româno-Bulgar cu afinități germanice. Aceeași OHRANA, prin atentate împotriva regelui României și a reprezentanților Bulgariei a făcut ca aceasta să nu se întâmple (chiar dacă ar fi rămas sub influența Rusiei, o asemenea țară era prea mare și prea riscant de manipulat – Rusia prefera în Balcani țări mici și filoruse).
Totuși, Bulgaria a primit și ea un rege neamț, ceea ce nu a prea plăcut Moscovei.

Primul război (mondial) a prins Rusia în plină revoluție (cadoul făcut lor de prietenii germani) și România în plină ascensiune, parte a războiului alături de aliați, ceea ce a condus rapid spre o Românie “dodoloață”, Rusia pierzând teritorii și influență.

Bucuria românească nu a durat mult, pentru că al doilea război (tot mondial) schimbă dramatic situația, astfel că România nu numai că pierde teritorii, dar este efectiv cucerită, ca și celelalte țări din estul Europei, de nimeni alta decât Rusia.
După atâta zbatere și istorie potrivnică (sigur, Moldova ca Principat luptase cu Rusia și înainte) e greu pentru români și ruși să se iubească. Sigur, conviețuiesc, chiar fac afaceri împreună însă până la iubire mai e cale lungă.

În aceste condiții, un moldovean care nu are strămoși ruși, ci moldoveni, și care se proclamă altceva decât român, nu este, în opinia mea, nimic altceva decât o zebră care se crede cal de curse.
Sigur, Moldova a rămas cu o populație rusească destul de mare și nu asta ar fi problema majoră, ci faptul că această populație rusească tinde să se constituie ca o elită în Moldova. (Dacă greșesc să îmi spuneți).

eRepublik
Aici lucrurile sunt puțin diferite, pentru că eRomânia nu a dorit niciodată să aibe eMoldova ca parte a sa, nici măcar ca aliat (în nici un caz aliat egal – doar o regiune pe care o putea aduce în plus, ca presiune de negociere suplimentară, în discuțiile cu EDEN).
Aici expansionismul și imperialismul s-au manifestat invers (ca direcție și vector) decat în RL.
Pentru eRomânia, eMoldova nu a fost decât o anexă, care nu trebuia să își bage nasul și trebuia să faca ce i se spunea.
Partea interesantă din eRepublic este că și migrația valorilor (nu mă refer la “tancuri” sau “strategi militari”) are un sens diferit. Aici poeții și oamenii cu idei “altfel” decât cele oficiale, nu au plecat din eMoldova spree eRomânia, ci invers.

Astfel s-a creat în eMoldova un fel de Cenaclu Literar, mai mult decât un eStat (ințtial) și au aparut multe idei interesante (creativitatea eMoldovei e cu siguranță foarte mare).
Din nefericire, dihonia și-a facut și ea loc aici, tensiunile și neînțelegerile din RL au apărut și aici și s-au amplificat, ca și cum aici ar fi fost adevărata luptă, plata tuturor datoriilor istorice dintre ruși și români.
La fel de nefericit s-a ajuns ca toate acestea să devină personale, cu atacurile de rigoare, uitând că suntem intr-un joc. Sigur, fiecare în spatele monitorului său, în casa lui, cu gândurile lui. Așa ar trebui să fie, cel puțin.

Acuma, io nu am nici o treabă, voi faceți cum vreți și cum puteți, dar mi-ar fi părut rău să nu vă trag de mânecă până încă se mai poate să… limitați pagubele luptelor astea interne.

Sigur, asta cere mult mai multă putere și voință decât continuarea luptelor, dar io am încredere că voi puteți.
Numa' să vreți.
 

Komentari

NoOnexRO
NoOnexRO Dan 1,929, 13:29

Păcat că unii din cei ce citesc duc informația până în punctul din creier destinat văzului.
Cu procesarea informației și înțelegerea ei e adevărata problemă.

DULTRIX
DULTRIX Dan 1,929, 13:31

bine spui...

unualibro
unualibro Dan 1,929, 13:41

maniu.

Patanjali
Patanjali Dan 1,929, 13:50

Multumesc Lady, si pentru corecturi : D

Lady Indra
Lady Indra Dan 1,929, 13:52

anytime!

simcris2210
simcris2210 Dan 1,929, 14:13

O lecţie de istorie foarte necesară şi un articol încărcat în totalitate de înţelepciune.
Din păcate lupta este blestemată să se ducă la infinit şi, deşi taberele îşi clamează mai mult sau mai puţin dorinţa de bine general al comunităţii, consensul pare să fie imposibil de găsit în viitorul apropiat.
Oricum, speranţa moare ultima. Dar e deja bătrână şi cam bolnavă...

Norman Asante
Norman Asante Dan 1,929, 14:19

Da. E bine ca ai precizat asta înainte de alegeri.

Norman Asante
Norman Asante Dan 1,929, 14:23

Bune idei, Maniule. Dar ar fi mult mai prețioasă o metodologie cat mai concreta de a pune in scena povestea descrisa, altfel riscam sa ajungem ca si cei cu ”dezvoltarea durabila” din RL..))

Păcat ca ai evitat subiectul cel mai dureros si mai actual de mai bine de 2 ani pt eMoldova - clonele si anihilarea impactului acestora asupra proceselor electorale..))

Patanjali
Patanjali Dan 1,929, 14:29

In ce priveste metode de ... limitare a pagubelor, sugestia mea ar fi, in primul rand sa stati de vorba, toti impreuna. O zi, doua, trei ... cate trebuie.
Lipsa de comunicare produce cele mai mari pagube.
De asemenea, daca mergeti la discutiile astea cu ideile voastre si vreti sa le impuneti celorlalti, nu o sa fie nimic bun.
Trebuie putina detasare de la problema, din partea tuturor. Macar cat sa se faca doua trei glume de inceput, fara sa se simta nimeni jignit.
Daca treceti de asta si apucati sa stati de vorba (poate cu un moderator, initial) am credinta ca va puteti intelege.

Clonele, sunt peste tot. E cancerul eR alaturi de goana dupa gold cumparat pe bani, ce ii motiveaza pe proprietari si angajati.

Norman Asante
Norman Asante Dan 1,929, 14:35

De acord.

Morphine
Morphine Dan 1,929, 14:32

boring

Patanjali
Patanjali Dan 1,929, 14:35

: P

Morphine
Morphine Dan 1,929, 14:40

si fals: "pentru că eRomânia nu a dorit niciodată să aibe eMoldova ca parte a sa, nici măcar ca aliat ... etc etc"
adevarat e ca: eromanii si eRomania in majoritatea sa, a vrut tot timpul sa fie totuna cu Moldova, dar mecanica jocului nu permite astfel de miscare. Si astfel in timp... s-au cam saturat toti sa spere la ceva nerealizabil din cauza jocului, si joaca fiecare cum ii e mai bine pentru tarisoara sa.

Patanjali
Patanjali Dan 1,929, 14:45

Aici te contrazic . Romanii din eR (cei care conduceau eRo) nu au vazut eMd decat ca o miscare strategica, care ii putea ajuta sa blocheze spre Rusia, sa ii incurce pe Unguri (apropo, ai observat si tu ca marota asta a eternului razboi cu Ungaria a ruinat eRo, dar nici acuma nu renunta la dusmanul asta asa de indragit ? ) insa nu imi aduc aminte ca macar odata eRo sa fi considerat ca si eMd ar trebui sa fie ascultata, sa vedem ce vor si ei. Opinia generala a eRo a fost ca eMd e (citez un prieten comun) un BUG in jocul asta.

Morphine
Morphine Dan 1,929, 14:51

vad ca vorbesti la trecut... si ma faci sa ma repet: tot ceea ce au facut eromanii sau ce vor face eromanii folosindu-se de eMoldova, e din cauza ca altfel nu se poate, si e si din cauza unei frustrari ca nu se poate realiza o unire aici in joc... si incet incet relatiile si oamenii se duc pe cai diferite, chiar daca la nivel de "suflet" stim ca suntem frati. Si pe de alta parte, nu e nimic mai frumos decat sa lasi eMoldova sa isi duca e-destinul ei singura in jocul asta daca altfel nu se poate.

Patanjali
Patanjali Dan 1,929, 14:55

Da, inteleg (cunosc) viziunea asta insa, o continuarepe tema asta ar duce spre altceva discutia, si nu cred ca ar fi potrivit.

Ad1w0w
Ad1w0w Dan 1,935, 08:07

Tare plictisitor ,ai dreptate..
NO VOT.

Morphine
Morphine Dan 1,929, 14:42

ps: prima parte a articolului nu am citit-o (recunosc), si din partea de erepublik am citit doar prima fraza dupa care m-am oprit din cauza ca nu cred ceea ce exprima ea...

GringoLBV
GringoLBV Dan 1,929, 14:44

Nu e nimic nou în povestea ta dom'le Maniu.
e aceiaș poziție de echilibru pe care tinzi mereu s-o iei..
Dacă nu ai cunoaște adevărul lunecai demult acolo unde au lunecat și restu... doar din rușine față de sine, cred, mai stai în echilibru ăsta.

Patanjali
Patanjali Dan 1,929, 14:46

Nici nu se doreste a fi ceva nou. Altceva se doreste a fi aceasta.

GringoLBV
GringoLBV Dan 1,929, 14:55

și asta am înțeles...
Pentru unii însă e imposibil sa se lingă pe bot cu hoții și trădătorii de ieri..
Ziceai că ai avut oarece legătură cu Sîrbii... -nație de oameni cu caracter pînă-n măduva oaselor..destoinici și verticali.. e bine să te molipsești de la ei de caracter.

Patanjali
Patanjali Dan 1,929, 14:57

Daca ajungi sa ii cunosti mai bine, toti au pete. Chiar toti. Unii le recunosc, altii nu le vad decat pe ale altora.

Senshi San
Senshi San Dan 1,929, 15:06

din punctul meu de vedere...sunt multe voci in eMoldova care nu vor ca eRomania sa isi bage nasul in oala voastra...ce spui tu aici...e tot un fel de dezinformare OHRANA-ista...joc placut

NoOnexRO
NoOnexRO Dan 1,930, 04:24

Fiecare cu oala lui. Vezi tu pe cineva din Moldova încercând să-și bage nasul în oala românească. Încearcă oare România să-și bage nasul în alte oale europene?

Senshi San
Senshi San Dan 1,930, 07:10

nu vad mister...dar nu vad nici articole in care romanul se plange ca moldoveanul il baga...sau nu il baga in seama (:

Lady Indra
Lady Indra Dan 1,930, 15:19

oarecum, normal... de obicei, frații mai mici se „plâng”... frații cei „mari”... sunt mari.

Krontzo
Krontzo Dan 1,929, 15:13

și „io am încredere că voi puteți.
Numa' să vreți.”
Respect, eMoldoveni.

Silvya Butterfly
Silvya Butterfly Dan 1,929, 22:35

o7

MDPhoenix
MDPhoenix Dan 1,930, 08:37

Hai incepeti ca istoria ne leaga sa fim in EDEN:)) Prostii.... Hai mai schiorlaiti aici ca nu primim si noi bataie de la restul Lumii alaturi de voi.

Omuletul de otel Dan 1,930, 10:34

Komentar izbrisan

basar
basar Dan 1,930, 09:22

o7 Maniu

BratC0fi
BratC0fi Dan 1,931, 08:34

http://www.erepublik.com/en/article/despre-limba-romana-sau-moldoveneasca--2222642/1/20

Si totusi, ce limba se vorbeste in Republica Moldova?

 
Objavi svoj komentar

Što je ovo?

Čitaš članak koji je napisao građanin eRepublika, virtualne strateške igre za više igrača koja se temelji na stvarnim državama. Kreiraj svoj vlastiti lik i pomogni svojoj državi da stekne slavu, dok se ti dokazuješ u ulozi ratnog junaka, renomiranog izdavača ili financijskog stručnjaka.